بسیاری از مدیران پروژه، پروژه‌های خود را با تمرکز بر­”مسیر بحرانی یا Critical Path” مدیریت می­ کنند. به­ یاد داشته ­باشید که مسیر بحرانی شامل تمام فعالیت­‌ها با مقدار شناوری­ کل صفر ­(TS=0) است. همۀ فعالیت‌ها در مسیر بحرانی به‌عنوان فعالیت ­های بحرانی شناخته می‌شوند و نمی‌توانند بدون تأثیر بر تاریخ پایان کل پروژه از بین بروند. اگر یک فعالیت بحرانی با تأخیر مواجه شود، تاریخ پایان کل پروژه نیز تحت تأثیر قرار می گیرد.

مدیریت پروژه توسط مسیر بحرانی بسیار مفید است، زیرا به شما امکان می‌دهد تلاش خود را بر روی کارهایی متمرکز­ کنید که بیشترین تأثیر را در تاریخ پایان پروژه دارند. با این حال، آیا تا به­ حال یک فعالیت غیر­بحرانی داشته ­اید و تاریخ پایان پروژه شما نیز از دست رفته است؟ اگر چنین است، پس خوب است که بدانید چگونه مسیر”شبه ­بحرانی یا Near Critical­”را در پروژه خود نمایش دهید.

فعالیت‌های شبه ­بحرانی پتانسیل بالایی برای تبدیل ­شدن به فعالیت ­های بحرانی دارند. فعالیت­‌های شبه بحرانی می‌توانند به اندازه فعالیت‌­های بحرانی در یک برنامه زمان‌بندی مهم باشند. به این دلیل است که اگر یک فعالیت غیر بحرانی بلغزد، می‌­تواند به سرعت در مسیر بحرانی ظاهر ­شود و بر تاریخ پایان پروژه شما تأثیر منفی بگذارد و کل پروژه را به خطر بیندازد.

نظارت بر فعالیت‌­های شبه­ بحرانی می‌تواند در برخی زمان‌بندی‌ها به اندازه فعالیت‌های بحرانی مهم باشد و بایستی از موقعیت این فعالیت‌­ها در برنامه زمان‌بندی آگاه باشید، هر فعالیتی که دارای شناوری صفر (TS=0) باشد اگر دقیقاً طبق برنامه انجام نشود، می‌­تواند پروژه شما را با تأخیر مواجه­ کند. اما فعالیت­‌هایی که شبه­ بحرانی هستند می‌توانند به راحتی حتی با تأخیرهای جزئی تبدیل به بحرانی شوند.

بنابراین چگونه می‌توانید کارهای شبه بحرانی را در MSP نظارت ­کنید؟ ایجاد یک فیلتر شبه بحرانی در MSP یک فرآیند نسبتاً ساده است که می‌تواند در نظارت بر فعالیت‌های شبه بحرانی ارزشمند باشد. MSP به شما امکان می­ دهد “فعالیت‌­های شبه بحرانی را با موارد زیر نمایش دهید:

  • ایجاد یک فیلتر ساده
  • استفاده از ویژگی هایلایت Highlight یا ویژگی فیلتر در منوی View برای نظارت بهتر بر این فعالیت‌­ها‌
5/5

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *